Begrijpelijk schrijven op B1-niveau, hoe doe je dat? Maak je tekst makkelijk en niet te lang. Begin met het belangrijkste! En: zet je lezer op 1.
Deze 11 tips voor begrijpelijke taal zijn onmisbaar. Hou je je hieraan, dan schrijf je een begrijpelijke tekst.
- Maak je teksten niet te lang.
- Maak je tekst leesbaar en overzichtelijk.
- Begin met je hoofdboodschap.
- Maak de verbanden in en tussen je zinnen duidelijk.
- Maak je zinnen niet te lang.
- Schrijf zoals je zou praten als je iets uitlegt.
- Ga uit van de lezer, niet van jezelf.
- Schrijf actief, menselijk en persoonlijk.
- Schrijf direct en ondubbelzinnig.
- Schrijf concreet en alledaags.
- Kies steeds het makkelijkste woord.
Weg met slechte teksten!
De tips komen uit Weg met slechte teksten! Een boek dat je vertelt wat je moet schrappen als je schrijft.
Elk hoofdstuk leert je een slechte schrijfgewoonte af. Wie het boek gebruikt, wordt zich bewust van alle valkuilen. Trap je er niet meer in, dan schrijf je vanzelf veel betere teksten.
De 11 tips verwijzen allemaal naar één of meer hoofdstukken in het boek. Tip 5, ‘Maak je zinnen niet te lang’, bijvoorbeeld naar hoofdstuk 10. Dat heet ‘Weg met lange zinnen!’
En bij tip 10 staat dat je verder kunt lezen in hoofdstukken die tegen jargon, vaagtaal, clichés en eufemismen waarschuwen. Want dan schrijf je concreter en alledaagser.
Meer over begrijpelijke taal
In hoofdstuk 22, ‘Weg met moeilijke woorden!’, staat nog meer over begrijpelijke taal dan alleen deze 11 tips. Bijvoorbeeld:
- Waarom is eenvoudige taal voor alle lezers beter?
- B1, hoe zit het daarmee? En is dat geen jip-en-janneketaal?
- Mag je moeilijke woorden gebruiken?
- Gebruik je steeds hetzelfde woord of zoek je synoniemen?
- Op welke sites kun je hulp vinden om je tekst te verduidelijken?
Een goed cadeau-idee voor Sinterklaas of Kerstmis, voor iemands verjaardag, of gewoon lekker voor jezelf.
Koop Weg met slechte teksten! bij je eigen boekhandel of bestel het bij Van Dale.
